Friday, January 14, 2011

Wanita Dalam Lipatan Sejarah

Alhamdulillah...:)
Aku diberi kesempatan untuk menulis ruangan yang aku rasakan paling utama dalam blog ini. Intipatinya khusus buat insan bergelar WANITA. Sudah lama aku menunggu saat ini. Dek tugasan yang menggunung sebagai student tidak dapat ku membiarkan penaku menari-nari di ruangan ini. Namun, rezeki Allah begitu luas. Akhirnya ku diberi peluang.

Dunia adalah hiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah. Acapkali kudengar ungkapan tersebut. Namun, sebelum datangnya Islam wanita hanya dianggap barang yang tidak bernilai. Ayuh kita kembara sejarah wanita lebih jauh lagi.................

Pada zaman jahiliah, wanita ditempatkan tidak lebih sebagai sampah,pemuas nafsu seksual, bahkan ada pula yang memuja dan menuhankan mereka. Hukum-hakam tersebut sungguh jauh dari nilai keseimbangan.

Bagi bangsa Yunani, wanita adalah kotoran dan setengah dari wujud syaitan kerana ia harus menanggung dosa moyangnya. Hawa. Kerananya, wanita diharamkan dari seluruh hak-hak kemasyarakatan, seperti jual beli, organisasi, dan lainya. Wanita juga tidak punya hak waris, apa pun hubunganya darahnya, kerana hak waris dianggap hanya hak milik lelaki. Hukum-hakam tersebut terus berlaku sampai kemudian kaum cerdik-cendekiawan bangkit dan terus berjuang dan mengembalikan sebahagian hak wanita yang dirampas iu.

Bagi bangsa Hamurabi, wanita dipandang tidak lebih sekadar barang mainan seperti kenderaan dan lainnya. Seorang wanita dimilki sepenuhnya oleh tuannya. Seorang majikan atau suami boleh memperlakukan wanita sesuai dengan keinginanya. Dalam salah satu bahagian hukum mereka disebutkan, " Barangsiapa membunuh anak perempuan seorang lelaki, dia harus menyerahkan anak perempuannya kepada ayah wanita korban untuk dibunuh, dimilki. atau dibayarkan gantiannya.

Kaum Yahudi lain pula, mereka memandang wanita sebagai laknat yang wajib dijauhi dan tidak dapat dipercayai untuk menjaga rahsia tau tugasan tertentu. Hal ini disebabkan Kitab Taurat memperingatkan mereka agar berhati-hati dan selalu berwaspada kepada kaum wanita. Dalam Taurat disebutkan, " WANITA ITU LEBIH KEJAM DARIPADA KEMATIAN."

Kedudukan wanita pada tradisi Arab dapat diringkaskan dalam beberapa inti berikut:
1. Wanita dilarang mendapatkan hak waris, kerana hak waris hanya untuk lelaki.
2. Tidak ada batasan jumlah isteri dalam pernikahan. Seorang lelaki boleh menikah lebih dari satu isteri tanpa terbatas.
3.Tidak ada batasan jatuh talak. Seorang lelaki bebas menjatuhkan talak pada isterinya, bila mana suaminya berkehendak. Demikian juga ketika suami ingin rujuk, tidak ada batasan waktu.Adapun wanita tidak ada hak untuk bercakap dalam soal ini.
4.Mengubur hidup-hidup anak perempuan. Alasan mereka, anak perempuan menyebabkan aib keluarga dan penyebab kemiskinan.
5. Praktik pernikahan istibdha`, iaitu suami mengirimkan isterinya kepada pemimpin salah satu kabilah-yang dikenal memilki keberanian, kekuatan, dan moraliti tinggi-hingga hamil. Ketika sudah dipastikan hamil, isteri itu kembali kepada suaminya, Sesuai dengan yang mereka yakini, amalan ini bertujuan untuk mendapatkan keturunan yang unggul.
6. Praktik pernikahan syighar, seorang lelaki menikahkan anak perempuannya dengan lelaki lain dengan syarat lelaki lain tersebut mahu menikahkan anak perempuannya dirinya, atau saudara wanita seorang lelaki ditukar saudara wanita lelaki lain.Wanita layaknya barang perniagaan, dimiliki sekaligus dijadikan mahar pernikahan.

* bersambung.........

No comments:

Post a Comment